El passat dilluns 16 de desembre de 2024 es va aprovar el Pla d'Acció d'Atenció Primària 2025-2027, amb l'objectiu de millorar l'atenció sanitària a tot l'Estat, reforçant així el Sistema Nacional de Salut (SNS). Un dels elements destacats d’aquest pla és la incorporació d’una nova figura professional: el personal “administratiu/a sanitari/a”. Aquesta figura té com a finalitat reduir la càrrega burocràtica i millorar l’organització als centres de salut, permetent que els professionals i les professionals de la salut es puguin centrar més en la part assistencial.
La Dra. Mònica Solanes, vicepresidenta 2a de la CAMFiC - Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària, ha destacat la importància de la figura de l'“administratiu/a clínic/a”, que ja està present en alguns centres de salut. Segons la Dra. Solanes, aquesta figura aporta més ordre i millora l’eficiència de la gestió, contribuint a una millor organització del treball en el sistema sanitari. Aquestes millores també es veuen reflectides en una intervenció de la Dra. Solanes publicada aEl Periódico, que podeu consultar aquí.
El Pla d'Acció d'Atenció Primària 2025-2027 serà adaptable a les necessitats específiques de cada comunitat autònoma, fet que permetrà una implementació flexible i eficaç. Això permetrà que les mesures adoptades siguin més ajustades a les realitats locals, millorant la qualitat de l'atenció a la ciutadania.
L’Impacte de la figura de l'“administratiu/a clínic/a” en la Primària Catalana
La introducció del personal administratiu/a sanitari/a és una mesura clau per millorar la gestió dels recursos i processos als centres de salut. Aquesta nova figura ajudarà a reduir la càrrega administrativa que actualment recau sobre els professionals i les professionals de la salut, permetent-los dedicar més temps a l'atenció directa a les persones usuàries. La Dra. Mònica Solanes subratlla que, en els centres on ja s'ha implantat aquesta figura, s’ha notat una millora substancial en l’eficiència operativa i en la qualitat de l’atenció, ja que la gestió administrativa es realitza de manera més organitzada i àgil.
Aquesta mesura es presenta com una solució a la sobrecàrrega administrativa que sovint afecta els centres de salut, contribuint a un sistema sanitari més eficient i amb una atenció més centrada en les persones.
Recordem també que teniu disponible l'Itinerari Formatiu d'Atenció a la Ciutadania (IFAC) de la Fundació d'Atenció Primària (FAP) i la Societat Espanyola d'Atenció l'Usuari (SEAUS), dissenyat per millorar les competències personals i professionals de tots els agents sanitaris que treballen en l'atenció de l'usuari. Aquest itinerari és una excel·lent oportunitat per continuar creixent i potenciant la tasca d'atenció. Consulteu més informació sobre IFAC aquí.