1.- Quan neix el grup i per què?
El grup es constitueix oficialment al desembre de 2024, però porta molt temps gestant-se dins de moltes de nosaltres en evidenciar la manca d’espais de coneixement específics amb perspectiva de gènere. Després de molts processos individuals de cadascuna de nosaltres i saben que juntes anem més lluny vam començar a parlar per a trobar el format on sentíssim que podíem aprendre, aportar i reflexionar millor.
2.- Per què és important incorporar la perspectiva de sexe i gènere en la medicina de família i comunitària? Quins són els principals biaixos que encara persisteixen en l’atenció sanitària?
Se sap que no només el sexe condiciona la salut, sinó que també el gènere hi juga un paper important. Mentre el sexe biològic condiciona situacions diferencials no estudiades (ja que els estudis s’han fet en la immensa majoria en població de sexe masculí pensant que seria extrapolable), el gènere és el determinant social que perpètua la discriminació, afectant de forma clau també en la salut integral.
D’altra banda, hi ha tota una part de situacions específiques de la fisiologia del sexe femení (gestació, alletament, perinatalitat, menopausa, cicle menstrual…) que han patit la mateixa discriminació, pel què hi ha una manca de coneixement específic de determinades situacions i, especialment, de la narrativa pròpia de les dones.
3.- Com afecta la manca d’investigació específica en dones a la seva salut i al diagnòstic de diverses patologies? Ens podries donar algun exemple concret?
Les dones com a subjecte i objecte d’estudi en la medicina hem estat històricament invisibilitzades. Això ha generat desigualtats en salut notables, generant un augment de la morbiditat de les dones.
La manca de recerca amb perspectiva de gènere ha induït a una atenció esbiaixada, donat que els diagnòstics, tractaments i altres processos assistencials, s’han basat en la recerca feta en el home, obviant que la fisiologia, anatomia o procés hormonal, entre d’altres, són diferents segons els sexes.
Un exemple clar és el de l’atenció per exemple a les malalties cardiovasculars, amb retards diagnòstics que condicionen fins i tot una major mortalitat.
4.- Quins són els principals reptes a l’hora de formar les professionals de l’atenció primària en salut amb perspectiva de gènere?
Formem part d’una societat cisheteropatriarcal i hem après una medicina també cisheteropatriarcal. És per això que necessitem repensar la nostra pràctica amb perspectiva de gènere, per a reconsiderar els automatismes amb què treballem. El gran repte és poder aportar el canvi de perspectiva a totes les professionals i en totes les nostres accions, de forma transversal en tots els àmbits de la nostra feina.
5.- Les línies de treball del vostre grup inclouen temes com l’educació menstrual, la salut reproductiva i l’impacte de les cures en la salut. Quin d’aquests aspectes creus que necessita una actuació més urgent?
Es fa difícil triar una acció més urgent que una altra i per això dins el grup anem avançant amb les diverses línies de treball en paral·lel, fent tant formació interna com pensant línies estratègiques que incloguin recerca, formació i docència.
6.- Com pot l’atenció primària contribuir a reduir la desigualtat de gènere en salut? Quines accions concretes es podrien implementar?
L’atenció primària, com a base del sistema i porta d’entrada que és, és l’espai on els canvis poden tenir més transcendència tant sobre la vida de les persones com sobre el sistema. Posant-nos les ulleres liles per a fer una pràctica amb perspectiva de gènere podem posar en valor les diferències pròpies de sexe i gènere, procurant una atenció més equitativa. A nivell concret es podrien revisar els algorismes d’actuació i les guies de pràctica clínica amb perspectiva de gènere, fer formació per a poder aterrar la perspectiva de gènere a la consulta i tenir més formació per a atendre les dones en el seu relat i situacions de salut específiques i pròpies posant la persona al centre.
7.- El grup també vol fomentar la recerca en salut i dones. Quins tipus d’estudis creus que serien prioritaris per omplir els buits actuals en el coneixement mèdic?
Per començar és fonamental que els estudis comencin a disgregar les dades per sexe. Això encara no passa, i és fonamental per entendre les diferents malalties, les respostes a tractaments o la supervivència entre d’altres. També seria important incorporar variables diferencials entre els sexes, com per exemple el cicle menstrual o la lactància. Per altra banda també és fonamental que la recerca inclogui perspectiva de gènere per a poder analitzar, per exemple, com els processos de cura, la càrrega mental o les desigualtats econòmiques entre gèneres impacten en salut.
8.- Com poden les pacients i la societat en general contribuir a un canvi de paradigma en la manera com s’aborda la salut de les dones dins el sistema sanitari?
Ens agrada molt posar també les usuàries al centre en aquesta pregunta, ja que elles també tindran un rol actiu en tot canvi. Es tracta precisament d’això, de deixar de tenir les dones com a subjecte passiu de l’atenció i que passin a tenir un paper agent, essent les narradores de la seva realitat i que nosaltres puguem posar en valor el seu relat.
9.- Teniu previst properament la Jornada Salut i Gènere el proper 7 de març. Una jornada en col·laboració amb altres grups de la CAMFiC. Serà la formació un aspecte important pel grup? Què teniu pensant ofertar?
Des del grup creiem que la formació és un dels pilars fonamentals, en aquest moment, ja que sentim que la perspectiva de gènere sovint encara la tenim una mica lluny a la nostra pràctica clínica habitual com a metgesses de família. D’aquesta manera, la proposta és fer tant formació interna dins el grup com poder oferir formacions des de CAMFiC en els diferents aspectes i línies de treball del grup (iniquitats en salut en funció del sexe i el gènere, salut sexual i reproductiva de les dones, atenció a les situacions específiques de gènere…)
10.- Finalment, com esperes que CAMFiC us ajudi com a nou grup de treball de la Societat?
Com a grup de treball de la CAMFiC sabem que el fet de formar-ne part ens permet tenir un paraigües on trobar-nos amb moltes companyes de primària, teixir xarxa i treballar de forma transversal amb diferents grups.
Podeu consultar més informació del grup a l’enllaç: https://www.camfic.cat/DetallGrup.aspx?idGr=990
Us animem a formar-hi part, i us recordem que teniu 56 grups de treballs sobre temàtiques diferents que segur us poden interessar: http://www.camfic.cat/GrupsiVocalies.aspx